Repülés - Egy valóra vált álom

:
 

A repüléssel kezdetben csak vakmerő kalandorok próbálkoztak, de mára a hétköznapjaink részévé vált. Naponta több mint százezer repülőgép emelkedik a magasba. De hogyan működik a hajtómű? Mi történik a repülőtéren? Mi tartja a gépeket a levegőben? Mivel foglalkoznak a repülőtéri irányítók? Tudj meg mindent a világ legnagyobb repülőgépeiről! Szeretnél pilóta lenni? A könyvből az is kiderül, hogy mit kell ehhez tenned!


 
Itt veheted meg a könyvet >>>

A repülés titka
Ültél már repülőgépen? Vagy előfordult, hogy egy magasan szálló gépmadár láttán töprengeni kezdtél, hogy a csudába is képes egy ilyen súlyos masina felemelkedni a talajról, hogy utána a levegőben folytassa az útját? Egy korszerű utasszállító, például az Airbus A380 felszálláskor közel 600 tonna. Ez bizony több mint száz elefánt tömegének felel meg!

A titokzatos felhajtóerő
A repülők azért tudnak a magasba emelkedni, mert a szárnyukat légáramlatok veszik körül. Ha alaposan megnézed egy repülő szárnyát, akkor láthatod, hogy nem pontosan vízszintesen, hanem enyhén ferdén erősítették a gép törzsére. Kissé hátrafelé és lefele hajlik. A szárny alsó oldalán áramló levegő éppen ezért felfelé nyomja a szárnyat.

Bernoulli felfedezése
Daniel Bernoulli, a 18. században élő, holland fizikus rájött arra, hogy az ívelt felszín fölött a levegő gyorsabban mozog, mint az egyenes alsó oldalon. A repülőgépfejlesztők ezt a felfedezést használták ki. Úgy alakították ki a repülőgépek szárnyát, hogy a felső oldala enyhén ívelt legyen. Felül ezért a levegő gyorsabban áramlik, mint az egyenes alsó oldal alatt. Mindez azzal a következménnyel jár, hogy a szárny fölött alacsonyabb a nyomás, ami valósággal a magasba szippantja a gépet. A repülőgép tehát azért tud repülni, mert a levegő alulról felfelé nyomja a szárnyat, miközben fentről szívó hatást fejt ki rá.

Száguldásból repülés
Nagy nyomás és erős szívóhatás csak akkor jöhet létre, ha a szárnyak körül igen nagy sebességgel áramlik a levegő. Erről a repülőgépet felgyorsító propellerek vagy sugárhajtóművek gondoskodnak. Egy hatalmas utasszállító repülőgépnek legalább 250 kilométeres óránkénti sebességgel kell haladnia ahhoz, hogy elegendő levegő áramoljon a szárnyak körül, és a magasba tudjon emelkedni.

Miért kerek a repülő ablaka?
Talán már te is felfigyeltél arra, hogy egyetlen repülőnek sincs szögletes ablaka. A világ első sorozatban gyártott sugárhajtású utasszállító repülőgépének, a De Havilland Cometnak kezdetben még szögletes ablakai voltak. Van olyan gép, amelyik azért zuhant le, mert repülés közben az ablakokon repedések keletkeztek és az ablakok kizuhantak a helyükről. Azóta tudjuk, hogy a kerek ablakok sokkal egyenletesebben osztják el az ablakkeretre nehezedő nyomást, mint a szögletesek.

 

 
Nyomtatóbarát verzió
Küldd tovább ezt a cikket barátodnak, ismerősödnek
Ajánld a Mi MICSODA Klubot barátodnak, ismerősödnek

Kapcsolat | Impresszum