Itt bepillanthatsz
a Mi MICSODA filmekbe:

Get Flash to see this player.

Traktorok, kamionok, buldózerek

:
 

Gigantikus teherautók, lábakon lépegető exkavátorok, a szemeket egyenként vető munkagépek vagy egymással versengő teherhúzó traktorok! Lenyűgöző műszaki megoldásokról és sok meglepő részletről szerezhetünk tudomást ebben a gyerekeknek íródott, de felnőtteknek is érdekes olvasmányt nyújtó könyvben. A világhírű magyar traktorokról külön fejezetben szólunk.


 
Itt veheted meg a könyvet >>>

Miért használ a legtöbb haszongépjármű dízelmotort?
Az első motorokat még a naftának nevezett kőolajjal hajtották. Kezdetben ezt az anyagot csak a gyógyszertárban árulták. 1892-ben azonban Rudolf Diesel elkészített egy új típusú, takarékos és megbízható motort. A benzinmotoroktól eltérően a dízelmotorok dugattyúi sokkal erősebben préselik össze a levegőt a hengerekben, amitől hatalmas hő keletkezik. A kellő pillanatban egy pumpa kis mennyiségű dízelolajat fröcsköl az összepréselt, forró levegőbe. Az olaj önmagától meggyullad, és mozgásba hozza a dugattyút. Az ilyen öngyulladásos motorhoz nem volt szükség porlasztóra, és a kezdetben még megbízhatatlan gyújtógyertyákra sem. A megbízható motor elengedhetetlen volt a robusztus haszongépjárműveknél. Emellett az sem mellékes, hogy ugyanazon teljesítmény eléréséhez a dízelmotornak kevesebb és olcsóbb üzemanyagra van szüksége. Még ma is ez a motor a leggazdaságosabb. Mivel azonban a dízelmotor működés közben rendkívül magas nyomásnak van kitéve, drágább az előállítása, és a súlya is nagyobb, mint egy azonos teljesítményű benzinmotoré. Ráadásul a kipufogógázait utólag meg kell tisztítani.

Mit jelentenek a teherautó vezetőfülkéjén a számok?
Sokan sosem találnák ki, hogy mit is rejtenek azok a számot, amelyeket a teherautók ajtaján láthatunk. Nos, ezekből tudjuk meg a szerelvény engedélyezett tömegét és a motor teljesítményét. Ha például azt látod, hogy egy Mercedes teherautón ezüst számokkal 2541 áll az ajtón, akkor az első két szám azt mutatja, hogy a megrakott szerelvény 25 tonnás lehet. Ha a 41 mögé még egy nullát teszel, akkor megtudod, hány lóerős a motor. Ez a teherautó 410 lóerős. A MAN cég egyik teherautójának ajtajára ez van írva: TGA 26.480. A TGA a modell neve. Ez egy nehéz, közúti nyerges vontató. A 26 az engedélyezett tömeg tonnában megadva, a 480 pedig – ezúttal a szükséges nullával – a teljesítményt jelzi. A DAF, a Volvo és a Scania járművein elöl, a hűtőrácson betűk jelzik a típust, mellette pedig a szám, például a 380, megmutatja a motor teljesítményét. A tömegre itt nem utal semmi. A számokból sokszor az is megtudható, hogy a szerelvény milyen útvonalakon szokott közlekedni. A Mercedes esetében az 1853 megmutatja, hogy egy viszonylag könnyű, de igen erős motorú vontatót látunk. Bizonyára gyakran közlekedik a hegyekben. A 2825-ös szám egy nehéz, de viszonylag gyenge motorú teherszerelvényt jelöl. Az ilyeneket inkább a sík vidékeken használják.

Milyen traktor a körmös Hofherr?
A magyarországi mezőgazdaságot kissé megkésve kezdték gépesíteni, de a huszadik század elejére a gépgyártás behozta az addigi lemaradást. A magyar traktorok pedig kifejezetten jó hírnévre tettek szert a világban. Ilyen, elismert konstrukció volt az ún. körmös traktor is. Ezt egy osztrák származású vállalkozó, Hofherr Mátyás tervezte, aki öccsével, Alberttal 1908-ban Kispesten traktorgyárat létesített. Ez a cég alapozta meg a magyar traktorgyártást. Az 1920-as évektől Hofherr-Schrantz- Clayton-Shuttleworth Gépgyári Művek Rt. (rövidítve HSCS) néven működött. A körmös Hofherrként is emlegetett traktorokat azért nevezték körmösnek, mert acélból készült hátsó kerekeiből szintén acélból gyártott, nagy és cserélhető lapok álltak ki. Ezekkel a karmokkal a kerekek jól bele tudtak kapaszkodni a szántóföldek talajába, így a traktorokkal könnyebben lehetett mozogni. A körmös traktorok a közúti forgalomba vagy a vasúti átjárókra csak úgy mehettek ki, ha nagy, sima felületű acélabroncsokat, útvédő karikát húz tak fel a tüskékkel tűzdelt kerekekre, hiszen a fém körmök tönkretették volna a közutakat és a vasúti átjárókat. A HSCS-gyár nemcsak körmös traktorokat készített, hanem gumikerekű és lánctalpas munkagépeket is gyártott. A közlekedési és talajművelő eszközökön kívül stabil motorokat is előállítottak, amelyek állványon álltak, és alkalmasak voltak különböző munkagépek meghajtására.

 

 

 

 

 
Nyomtatóbarát verzió
Küldd tovább ezt a cikket barátodnak, ismerősödnek
Ajánld a Mi MICSODA Klubot barátodnak, ismerősödnek

Kapcsolat | Impresszum