Azonosító:
Jelszó:
Emlékezz rám!
Elfelejtetted a jelszavadat?

Itt bepillanthatsz
a Mi MICSODA filmekbe:

Get Flash to see this player.

A pullmankocsi és névadója

2017. március 02., 18:35
 

Nem sok olyan nevet tudunk felsorolni, amelyet egyszerre visel egy tárgy és egy város is. A 19-dik századi George Pullman (1831. március 3. – 1897. október 9.) amerikai gyáros és feltaláló azonban ilyen: az ő nevét a pullmankocsi és a Pullman nevű város ill. ma városrész is őrzi.


 
A huszadik század elejéről csak fekete-fehér képek maradtak fenn az akkori pullmankocsikról, de így is látszik, hogy azok berendezése minden kényelmet kielégített. Ilyen kocsikkal utaztak például a politikai delegációk is, a külföldi tárgyalásokra.

Kalandos kezdet
Pullmannak meglehetősen izgalmas, fordulatokban gazdag élete volt, amely azonban a sikerei ellenére sem végződött happy enddel. George Mortimer Pullman a New York állambeli Broctonban született, 1831-ben. Apjának, aki szintén feltalálóként is jeleskedett, jól működő vállalkozásai voltak, s ezek valószínűleg nagyon vonzóak lehettek a kisfiú számára. George már tizennégy évesen kimaradt az iskolából, és inkább a családi vállalkozás körüli munkákban vett részt. Amikor pedig az apja, még viszonylag fiatalon, meghalt, ő vette át a cég vezetését. Ez a munka sok utazással járt, így hamar alapos tapasztalatokat szerzett arról, hogy az akkor még egyébként is újdonságnak számító vonatok mennyire kényelmetlenek, és hogy ráadásul nagyon erősen rázkódnak is. Jó ideig azonban nemigen ért rá e problémák megoldásán gondolkodni, mert egyrészt a koporsókészítő üzemével kellett foglalkoznia, másrészt Chicago szennyvízelvezetésének tervezését kellett megoldani, hiszen azt is elvállalta. Ám mivel nemsokára mindkét ügye sikert hozott neki, a kedvenc tervére is maradt ideje. Nekilátott, hogy kifejlesszen egy minden szempontból kényelmes és jó műszaki megoldású vasúti kocsit. Huszonhat éves volt, amikor barátjával, Benjamin C. Fielddel közösen megterveztek két darab, fekhelyekkel ellátott, hálófülkés vasúti kocsit, amelyeknél a kerekek megoldása is jóval korszerűbb volt az addigiaknál. Találtak egy kisebb vonattársaságot, amely meg is vette tőlük a két kocsit. Annyi pénze azonban Pullmannak még mindig nem volt, hogy a modellre rögtön saját gyárat is alapítson, ezért tett egy kis kitérőt Coloradóba, ahol aranyásással igyekezett meggazdagodni. Ez is sikerült neki. A vízfolyások homokjából sok munkával kiszitált aranyrögökből annyi pénzt szerzett, hogy 1863-ban végre megvalósíthatta a legnagyobb álmát: egy vagonok gyártására szakosodott céget alapíthatott. Ettől kezdve Pullman neve végérvényesen összefonódott a modern vasúti kocsik gyártásával. Az általa tervezett és gyártott kocsik hamar népszerűek lettek, és lassan mindenhová eljutottak. Ezekben elegáns fotelekkel berendezett, légkondicionálókkal is ellátott terek, de még hálófülkék is voltak. A házassága és a baráti köre révén pedig Pullman a kor legnagyobb vas- és szénmágnásaival alakíthatott ki jó kapcsolatokat, ami szintén segítette a vállalkozói pályafutását. Ez az időszak tehát a felívelést jelentette a számára. Az USA legjelentősebb vasúttársaságának, a Union Pacific-nek is ő szállította a vagonokat. Cége 1876-ban 700 kocsit gyártott, ami akkoriban jelentős mennyiségnek számított. Ezután alapított egy kisebb várost is, Chicago mellett, a gyárában dolgozó munkásoknak. A városban minden volt, ami kellett: templom, iskola, könyvtár és egyéb közösségi helyek, és végül a település az ő nevét kapta. Pullman később beolvadt a közeli Chicagóba, ma annak egy része.

A pullmankocsinak nemcsak a luxus volt a legfontosabb jellemzője, hanem az alváz elforgatható ill. modern lengéscsillapítókkal ellátott rendszere is. Ezek a kettős kerekek nemcsak biztonságosabbá, hanem rezgésmentesebbé is tették a vasúi kocsikat.

Mi szakította meg a sikersorozatot?
Az 1893-mas gazdasági válság nem válogatott, és az addig stabil cégeket is megrendítette. Pullman rossz politikával reagált a válságra: előbbre helyezte a részvényesek kívánságait, és annak érdekében, hogy nekik megfelelő osztalékot tudjon fizetni, drasztikus, aránytalan megszorításokat vezetett be épp azoknál, akiken a termelés múlott, vagyis a gyár munkásainál. A béreket egyharmadával csökkentette, amire a munkások azonnal és hosszan tartó sztrájkkal válaszoltak. Mivel a tárgyalások nem vezettek eredményre és más gyárakban is hasonló problémák voltak, a Pullman-gyáriak ellenállása mintává vált. 1894. május és július között a teljes vasúti iparágban folyamatosan sztrájkok szerveződtek. A kormány egy ponton bevetette a katonaságot, ezért a harcok során többen meghaltak és sokan megsebesültek. Maga Pullman minden megbecsülését elveszítette a munkásai körében, sőt, a végére olyan nagy ellenszenv vette körül, hogy hiába volt az addigi, szakmai dicsőség, vissza kellett vonulnia a pozíciójából. Amikor azután 1897-ben meghalt, a szűnni nem akaró utálat miatt csak éjszaka merték eltemetni.

Mitől pullmankocsi a pulmannkocsi?
A luxus jellegű berendezés és a hálófülkék bevezetése mellett Pullman legjelentősebb újítása az volt, hogy forgóvázat épített be a vasúti kocsik aljára. Ezekre azért volt szükség, mert az igények növekedésével a vasúti kocsik méretének is nőnie kellett, ami természetesen a járművek tömegének növekedésével is járt. Egy idő után annyira hosszúra tervezték a kocsikat, hogy azokat két tengelyen már nem lehetett elhelyezni. Ha viszont további, a szokásos módon mereven beágyazott tengelyeket helyeztek el az alvázon, az szinte lehetetlenné tette, hogy a vonat az íveltebb szakaszokon is áthaladjon. A kerekek beszorulhattak vagy lebillenhettek a sínről, miközben erősen koptatták is azok anyagát. Ennek problémáját oldotta meg Pullman ötlete: olyan kéttengelyes, rövid tengelytávolságú alvázat kell beszerelni a kocsik két végére, amelyek egy forgótányér körül elfordulhatnak. Emellett a forgóvázakon olyan lengéscsillapítókat kell alkalmazni, amelyek jelentősen csökkentik a kocsik rázkódását.
Pullman forgóvázas vasúti kocsijai az USA-ban egy pillanat alatt az élvonalba kerültek, és ahhoz sem kellett sok idő, hogy Európában is megjelenjenek, mint a nagy távolságokra legjobban használható kocsik. Magyarországon az elsőként felavatott, Pest-Vác vasútvonalon is forgóvázas pullmankocsik futottak a síneken. Ugyanígy a mozdonyokon is alkalmazták forgóvázakat, amelyek így Pullman legfontosabb ötletének minősültek.

Egy ilyen, jelentős méretű és súlyú, páncélozott személyautó ugyancsak speciális alvázat követel. Ennek tervezéséhez Pullman megoldásainak tanulságait is felhasználják.

Csak vonatkocsi lehet pullmankocsi?
Pullman technikai megoldásainak tanulságait olykor személyautóknál is felhasználják. Erre olyankor kerül sor, amikor az autónak extrém módon megnövekszik a súlya, például mert a tulajdonosa háborús területeken használja, és ezért a kocsit páncélvédelemmel kell ellátni. Az Audi és a Mercedes is gyárt pullmankocsinak nevezett, maximális védelemmel ellátott, exkluzív páncélozott luxusautókat. Ezekben egy közönséges kézifegyver, de még egy géppuska vagy egy 15 kilogrammos TNT robbanószerkezet sem nem tudna kárt tenni. A motorjuk és a váltórendszerük nem tér el lényegesen a többitől, de az alvázuknak igazodniuk kell a megváltozott súlyviszonyokhoz. Pullman újításai a huszonegyedik századra már túlnőttek a vasúti alkalmazások területén.

 

Lévai Júlia   

 
Nyomtatóbarát verzió
Küldd tovább ezt a cikket barátodnak, ismerősödnek
Ajánld a Mi MICSODA Klubot barátodnak, ismerősödnek

Kapcsolat | Impresszum