125 éve indult útjára az Orient expressz

2008. szeptember 01., 06:55
 

Az Agatha Christie Gyilkosság az Orient-expresszen című krimijéből ismert legendás luxus-vonat 125 évvel ezelőtt, 1883 június 3-án indult útnak, hogy a továbbiakban rendszeresen megtegye a 3186 kilométeres utat Párizs és Konstantinápoly (ma Isztambul) között. Sokak régóta dédelgetett vágya volt egy Európát kelet-nyugati irányban átszelő vasútvonal kiépítése.


  Egy belga bankár, Georges Nagelmackers 1872-ben amerikai mintára létrehozta az első európai étkező- és hálókocsi társaságot. Beszerezte a legkorszerűbb kocsikat, és azokat minden elképzelhető kényelemmel felszerelte. Az öt kocsiból álló szerelvény két poggyászkocsiból, két hálókocsiból és egy étkezőkocsiból állt. A belga király hozzájárult ahhoz, hogy a kocsik oldalát az oroszlános királyi jelkép díszítse.
Az első világháborúig használt favázas és faburkolatos kocsikból ma is látható egy a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkban.

Az Orient Expresszre csak első osztályú jegyet lehetett váltani.

Az első próbautat Párizs és Konstantinápoly között a vonat 83 és fél óra alatt tette meg, ami a maga korában igen gyorsnak számított.


A Várna-Konstantinápoly közötti pályaszakasz azonban csak 1889-re készült el,
Az Orient-expressz többféle útvonalon is közlekedett
ezért az utasok eleinte csak Párizs és Várna között utaztak vonattal, onnan Konstantinápolyba hajóval érkeztek. A 83 és fél órás útból 15 órát a hajózás tett ki.

Az első út nem volt bonyodalmaktól mentes: Varciorovától nem messze árvíz miatt kellett várakoznia a luxusvonatnak, nem sokkal később pedig földcsuszamlás akadályozta haladását.
Később a "királyok vonatára" rablóbandák is felfigyeltek, és olykor rajtaütöttek az utazókon. Egy görög bandavezérnek 1891-ben még elrabolnia is sikerült az utasokat és a személyzetet, akiket aztán jókora váltságdíj fejében engedett szabadon.

Az Orient Expressz 1889. és 1914. között élte fénykorát. Ez idő alatt több uralkodó is utazott a vonaton.

Egy anekdota szerint egyszer egy gróf érsekújváron leszállt a vonatról, amíg a szerelvény vizet vételezett, és olyannyira belemerült az éppen ott játszó cigányzenekar hallgatásába, hogy lemaradt a vonatról. Mint később kiderült: szerencséje volt. A vonat ugyanis balesetet szenvedett, és éppen az a kocsi roncsolódott össze a legjobban, amelyikben a gróf is utazott volna. A megmenekült gróf azon nyomban alapítványt tett a cigányzenekar javára, és arra kötelezte a muzsikusokat, hogy az Orient expressz érkezésekor zenéjükkel szórakoztassák az utasokat. Innen ered az érsekújvári cigányzenekar hagyománya.

Az első világháború alatt nem közlekedett az Orient Expressz. A luxusvonat szerepét a trianoni békeszerződések után a Simplon-Orient expressz vette át, amely elkerülte Magyarországot. Útonala Párizs-Bázel-Milánó-Velence-Trieszt-Belgrád-Szófia-Konstantinápoly volt. A vonat 1924-ben tért vissza eredeti útvonalához, egészen a második világháborúig kirobbanásáig.
1929-ben Isztambul előtt a magas hóban elakadt a vonat. Élelmiszert és fűtőanyagot a közeli falvakból beszerezni. Az expressz a hó fogságából tizenegy nap múlva szabadult ki. Valószínűleg ez az eset ihlette Agatha Cristie-t regénye megírására.

A második világháború után azonban az Orient Expressz elveszítette luxus jellegét, és másodosztályú kocsikkal is közlekedett.

Az 50-es években egyre rövidebb szakaszokon közlekedett, majd pedig megszűnt. Ekkora már sem gyorsaságban, sem luxusban nem tudta felvenni a versenyt az olyan közlekedési eszközökkel, mint a repülő. A nosztalgiajárat 1982-ben indult be újra.

1982 óta a főként Párizs-Velence vonalon újra közlekedő luxusszerelvény évi 40 utat tesz meg. A Párizs-Isztambul között közlekedő járat azonban Budapestet is útba ejti, így évi négy alkalommal a magyar fővárosban is megáll a szerelvény. A nosztalgiavonatot főként amerikai és japán turisták veszik igénybe, a Párizs-Isztambul vonalon egy jegy ára 6500 euró, vagyis 1,6 millió forint.

Ha még többet szeretnél tudni az Orient -expresszről és a vasút történetéről, olvasd el a Mi MICSODA sorozat A vasút című kötetét, vagy hallgasd meg A vasút című hangoskönyvet! Ez utóbbiba bele is hallgathatsz.

 
Nyomtatóbarát verzió
Küldd tovább ezt a cikket barátodnak, ismerősödnek
Ajánld a Mi MICSODA Klubot barátodnak, ismerősödnek

Kapcsolat | Impresszum