Hány automobil pöfögött 1900. november 30-án Magyarország útjain?

2010. november 22., 09:42
 

Körülbelül 60 darab gékocsi üzemelhetett akkor Magyarországon. A dátum azért érdekes, mert 110 éve november 30-án alakult meg a Magyar Automobil Club Budapesten 45 tag képviseletében. Legfőbb céljuk az autózás népszerűsítése volt. Ennek érdekében versenyeket, kiállításokat szerveztek. Az eltelt 110 év sikeres volt, talán maguk az alapítók sem gondolták volna, hogy 2010-ben három millió autó száguld az utakon. Ismerjük meg röviden a hazai autózás hőskorát!


 
Ki készítette az elsőként szabadalmaztatott automobilt?

Benz Patent 1885-ből

A lakosság abban az időben idegenkedéssel fogadta az automobilnak nevezett eszközt, amely lármás volt, rendszeresen hatalmas füstfelhőbe burkolta az utcát és gyakori durranásaival ijesztgette a rémült gyalogosokat. A műszaki újításokat kereső tudósok már évszázadok óta próbálták az emberi és az állati erőt valami más meghajtási móddal helyettesíteni. A XIX. század második felében egyre több gőzzel hajtott jármű jelent meg, majd 1885-ben a német Carl Benz elkészítette az első kereskedelmileg sikeres, belsőégésű robbanómotorral hajtott automobilt.
 

Benz Velo

Mikor érkezett az első automobil hazánkba?
Az új közlekedési eszköz először Franciaországban ért el sikereket, Benz-t is egy francia úriember, Emilie Roger segítette első vevőihez. Magyarországon is francia hatásra kezdett el terjedni az automobilizmus. A fennmaradt iratok szerint 1895-ben Hatsek Béla optikus mester hozta be az első gépjárművet – egy Benz Velót – hazánkba, miután barátaival tanulmányozta a francia újságokat, sőt a helyszínre is utazott! A jármű meglehetősen zajosan, óránként körülbelül 20 kilométeres sebességgel „száguldott”. Pár hónap múlva a Törley gyár pedig megvette az ország első teherautóját.

Mik voltak a Magyar Automobil Club első intézkedései?
Öt év telt el, amikor 1900. november 30-án a Royal Szálloda különtermében megalakult a Magyar Automobil Club (MAC) Reiman Gyula bankár szervezésében. Első elnöke Szapáry Pál gróf, társelnöke pedig Károlyi Mihály gróf lett. 1901 tavaszán jóváhagyták a klub alapszabályát, kezdeményezték az állami sofőriskola létrehozását és egy forgalmi szabályrendelet megalkotását.
A növekvő forgalomra és a sok balesetre tekintettel még abban az évben a Budapesti Rendőr-főkapitányság szabálygyűjteményt adott ki, ezt nevezhetjük az első magyar KRESZ-nek. A szabályzat előírta az autók és sofőrjeik vizsga kötelezettségét. Persze azonnal korlátozták a maximális sebességet, amely ma szinte nevetségesnek tűnik: autók számára 20 km/órában, teherautóknak 6 km/órában. Kötelezővé tették a kocsik biztonságtechnikai felszereléseit (lámpák, fék, duda). 1901-ben „már” 49 jogosítványt és 38 forgalmi engedélyt állítottak ki.
 
Hogyan zajlott az első automobilverseny?
A Club vezetőinek még 1901. június 20-23. között sikerült egy autó kiállítást tető alá hozniuk a budapesti lóversenypálya, a Tattersall területén. Ennek egyik betétfutamán mérkőztek meg először hivatalosan négykerekű gépjárművek egymással Magyarország területén, és ezzel kezdetét vette a magyar autósport története.
A versenyen a legjobb időt és a könnyű kocsik kategóriájában a győzelmet Fényi Béla szerezte meg, aki az 5 kört – 7 lóerős Peugeot-jával – 13 perc 28,8 mp alatt teljesítette. A kis kocsik versenyét Spitz Arnold 6,5 LE-s Darracq-kal, a túrakocsik versenyét a bécsi Bierenz 10 LE-s Daimlerrel szerezte meg.

Korabeli autóverseny

Versenyen kívül gróf Szapáry Pál 24 lóerős Daimlerjével 11 perc 53,6 mp alatt tette meg a távot, és így 54 km/órás átlagsebességet ért el!
A nemzetközi sportéletbe való bekapcsolódást jelentette az 1909-ben rendezett Prinz Heinrich Fahrt (Heinrich herceg túraút) útvonalának Magyarországon való átvezetése. A MAC-nak sikerült rávennie az osztrák és német autóklubokat, hogy a rendezők Magyarországon át vezessék a túrát. Magyarország a következő években több nemzetközi verseny színhelye volt, s ezeken nem egy magyar siker született.

Az autókról és az autózás történetéről sok érdekességet megtudhatsz a Mi MICSODA sorozat Autók című kötetéből.
 
Nyomtatóbarát verzió
Küldd tovább ezt a cikket barátodnak, ismerősödnek
Ajánld a Mi MICSODA Klubot barátodnak, ismerősödnek

Kapcsolat | Impresszum